Je u nás dostatek stanic měření emisí?

25. 06. 2019 14:59:41
Nekončící změny v měření emisí Jsou změny ku prospěchu motoristům? S čím motoristé mají počítat? Co se chystá?

Životní prostředí

Stav životního prostředí je velmi sledovanou oblastí našeho života. Téměř všechny státy se snaží o snížení emisí. S tím souvisí i měření emisí u aut, které přece jenom významně ovlivňují stav ovzduší zejména ve městech. Jde přitom hlavně o malé částice prachu, o nichž se dnes ví, že napáchají obrovské škody na lidském zdraví. O tom, že i auta významně přispívají k ničení životního prostředí, není sporu. Jsou však jen jedním z mnoha činitelů. Dnes bych se ale chtěl věnovat právě možnostem hlídání emisí u již vyrobených aut, která jsou v provozu a která nás trápí právě svými neduhy. Proto nebudu připomínat, co vymýšlí nového a nevhodného Evropská Unie. Situace kolem emisí aut se v posledních letech radikálně mění a s tím se mění i náhled veřejnosti na tuto oblast, navíc vše začíná být velmi přísně sledováno.

Vozidla v provozu

Vozidla v České republice neustále stárnou. Statistiky dokazují, že za posledních 10 let vozidla průměrně zestárla o další dva roky, a to na průměrných 15 let. To určitě není dobrá zpráva, protože právě s rostoucím věkem vozidla se na nich logicky objevuje větší množství problémů. Navíc dřívější emisní limity nebyly zdaleka tak přísné jako ty dnešní, tudíž vozidla staršího data výroby mohou legálně vypouštět více škodlivých látek, než je tomu u nových vozů.

Jaká je, ale situace na stanicích měření emisí?

Dá se konstatovat, že kvalita ovzduší se rok od roku zhoršuje. Při tom měření emisí se podle Ministerstva dopravy stále zpřísňují. Na druhou stranu je třeba si říci, že tato měření může dělat, resp. provozovat každý, kdo splní zákonné podmínky. Ty jsou poměrně jednoduché: mít prostor a vybavení předepsané Ministerstvem dopravy, splnit potřebné zkoušky a zajistit nestrannost.

Je třeba odlišit to, že stanice měření emisí nejsou stanice technické kontroly (STK). Stále se jedná o dvě pracoviště, která obvykle provozují i dva různé subjekty. Kolem roku 2015 bylo v České republice téměř tři tisíce stanic měření emisí, většinou při autoservisech (cca 90 %).

V této době byly stanice nuceny nakoupit nové přístroje a poté byla také zavedena při emisní kontrole povinnost pořídit fotodokumentaci vozu, stejně; jako to bylo předtím zavedeno na stanicích technické kontroly. Účinek se dostavil téměř okamžitě. Velká část autoservisů zavřela své stanice měření emisí a jejich pokles byl markantní – zbylo necelých tisíc pět set stanic. To samozřejmě vyvolalo a vyvolává fronty, které se přenáší na STK.

V roce 2018 začala platit nová metodika měření emisí, která celou oblast dále zpřísnila. Dnes technik, který měří emise, nemá možnost ovlivnit výsledek. Ten je přitom on-line odesílán na ministerstvo dopravy. To však bohužel přineslo další vlnu zavírání stanic měření emisí zase ze strany autoservisů. Ministerstvo dopravy na to reagovalo v poslední novele zákona tím, že nařídilo stanicím technických kontrol se povinně dovybavit stanicemi měření emisí, aby situace byla zvládnutelná a aby mohli být zákazníci odbaveni v rozumných časech.

STK na to reagovaly výstavbou svých stanic měření emisí, aby se fronty omezily.

V současné době existuje asi 900 stanic měření emisí, podle odborných odhadů je však třeba asi jeden tisíc tři sta stanic.

Chyby v metodice

Bohužel při přípravě metodiky měření emisí úředníci neposlouchali část odborné veřejnosti. Díky spěchu a některým jedincům mimo ministerstvo byly vneseny chyby do metodiky a dodnes na to některá auta doplácí a neprochází na měření emisích. Snad se podaří již brzy vše napravit. V současné době po mnoha výzvách zahájila na ministerstvu dopravy práci komise, ve které jsou i zástupci odborné veřejnosti a která má za úkol tyto chyby opravit. Snad se vše stihne do konce tohoto roku.

Bohužel motoristické veřejnosti zatím nezbývá nic jiného, než mít strpení a nevylévat si svůj vztek na technicích, kteří jen plní své zákonné povinnosti. Ty nemohou obcházet. Riskují tím až půlmilionovou pokutu a provozovatel až pět milionů korun. To jsou pokuty zcela likvidační.

Za situaci, kdy je málo stanic měření emisí, nesou odpovědnost především autoservisy, u kterých se můžeme jen dohadovat, proč asi zavřely své emisní stanice, když došlo ke zpřísnění měření i dohledu.

Co nás čeká

V roce 2019 se připravuje další novela zákona a vyhlášky, bez nichž nebude možné některé chyby napravit. Zároveň se chystá odstranění i dalších problematických částí, které se do předpisové základy dostaly. Navazovat na to mají i nové přístroje, které by se měly v budoucnu objevit na STK, ale jejich zavedení do praxe je zatím v nedohlednu, i když se o nich v již schválené novele zákona hovoří. Jde zejména o přístroje na měření hluku.

Stará vozidla

Situace na poli motorových vozidel v provozu není České republice dobrá, a to zejména kvůli stáří vozidel a zatím nedotažené legislativě. Přispívá k tomu i stav, kdy u nás jsou nová vozidla stále poměrně drahá v přepočtu na kupní sílu obyvatel. Také minimální podpora státu novým technologiím, například hybridním autům, je velmi malá ve srovnání s jinými zeměmi.

Na druhou stranu musíme konstatovat, že patříme ke státům, které provádí kontroly vozidel dobře, a to i přes určitou kritiku společnosti. Pokud zjišťujeme fakta, tak většina stěžovatelů patří do skupiny, jejichž vozidla neprošla na emisích, či na STK.

Autor: Jiří Rejmon | úterý 25.6.2019 14:59 | karma článku: 14.77 | přečteno: 303x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 375

Autor článku se pohybuje především v oblasti automobilismu, energetiky, a to zejména elektroenergetiky. V souvislosti s tím řeší problematiku elektromobilů a autonomních aut. Snažím se dosáhnout maximálního snížení administrativních zátěží všech menších podnikatelů a živnostníků, neboť stávající přebujelost zákonů a dalších právních předpisů způsobuje jejich protichůdnost a nepřehlednost. Pracuji více než 30let s automobily z toho asi 25 let jako technik. Dále k tomu stále se pohybuji v oblasti elektroenergetiky, kde již více než 33 let dělám revizního technika.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...